Seria Narracje w Edukacji

prezentuje książki poświęcone zjawiskom i tendencjom o znaczeniu zasadniczym dla przemian w edukacji i dydaktyce. Narracje literackie, kulturowe, antropologiczne, artystyczne, pedagogiczne budują przestrzeń, w której paradygmat edukacyjny ulega przekształceniom, staje się kreatywny i nowoczesny. W publikowanych monografiach i pracach zbiorowych interpretowanie szeroko rozumianej humanistyki służy redefiniowaniu edukacyjnego dyskursu.

Drugi plan

Drugi plan

Twórczość Wiesława Myśliwskiego w perspektywie postkolonialnej

 

Seria : Narracje w Edukacji

ISBN: 978-83-233-4396-7
rok: 2018
stron:248

 


Książka Karoliny Wawer stanowi nowatorską, głęboką i przede wszystkim przekonującą propozycję lektury twórczości powieściowej Wiesława Myśliwskiego. Autorka przeprowadziła wieloaspektową i wielostronną interpretację wszystkich sześciu powieści pisarza: Nagiego sadu (1967), Pałacu (1970), Kamienia na kamieniu (1984), Widnokręgu (1996), Traktatu o łuskaniu fasoli (2006) oraz Ostatniego rozdania (2013). Wzięła pod uwagę ich recepcje, jednak sama zaproponowała odczytanie odmienne od dotychczasowych. Jako najistotniejszy klucz interpretacyjny uznała współczesne teorie kulturowe, a zwłaszcza krytykę postkolonialną i postzależnościową.

Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego

Interpretując prozę Myśliwskiego, Karolina Wawer rozważa zagadnienia takie jak istotny dla relacji wieś–dwór problem wewnętrznej kolonizacji oraz będąca skutkiem przemian społecznych sytuacja wydziedziczenia implikująca wielokulturowość i w konsekwencji zmuszająca bohaterów do dookreślenia swego stosunku wobec Innego. W swych interpretacjach autorka chętnie i śmiało sięga po wątki drugoplanowe, które uznaje za ukryte wskazówki, pozwalające na nieco odmienne od tradycyjnych odczytania głównych planów poszczególnych powieści.

Z recenzji dr hab. Joanny Hobot-Marcinek

Zobacz >>

Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki

Seria: Narracje w Edukacji

ISBN: 978-83-233-3905-2

rok: 2015

stron:286

 

Pod redakcją: Marta Rusek, Anna Pilch

 

 

Niniejsza książka ma olbrzymie znaczenie, bo wychodzi naprzeciw najbardziej naglącym potrzebom współczesnej dydaktyki języka polskiego. Z jednej strony pozwala nauczycielom  lepiej przygotować uczniów do zdania nowej matury, ale z drugiej – pogłębia rozeznanie w specyfice współczesnej kultury, w coraz większym stopniu synkretycznej, zacierającej granice między tradycyjnymi gatunkami i rodzajami sztuk.

Mamy w tej monografii do czynienia z całym zespołem niezwykle interesujących propozycji analityczno-interpretacyjnych, przekonujących, że uniwersalne procedury interpretacyjne umożliwiają pogłębione rozumienie różnych tekstów kultury: zarówno werbalnych, jak i wizualnych. Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki dowodzą, że nowoczesna dydaktyka nie jest bezradna wobec wyzwań współczesności i ma bardzo dużo do zaoferowania studentom filologii polskiej i nauczycielom, by ich trud wprowadzania młodego pokolenia w kulturę narodową i ogólnoludzką, w przestrzeń edukacji humanistycznej był jak najbardziej owocny, bo uwzględniający zmianę paradygmatu kulturowego.

Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Tomaszewskiej.

„Równouprawniona” lektura tekstów literackich i ikonicznych, rozumiana w wymiarze komplementarnego czytania, umiejętności interpretowania, tekstu powinna otwierać współczesnemu młodemu odbiorcy świata kultury, literatury i sztuki nowe horyzonty na poszukiwanie nowego sensu, uruchamiać mechanizmy nowego widzenia i nowej wrażliwości na odbiór sztuk.

Książka skupia zatem uwagę na relacjach tekst ikoniczny–tekst literacki, lub raczej w szerszym rozumieniu tekst werbalny–tekst wizualny, by uświadomić, iż temat, problem, myśl, emocję, wrażenie można zapisać i wyrazić w różnych językach sztuki, a współczesna skłonność do mieszania języków, czynienie odstępstw od niegdyś panujących reguł, zmusza także do redefinicji pojęć: interpretacja–sens–znaczenie.

Z Wprowadzenia prof. dr hab. Anny Pilch.

 

Zobacz >>

Etyka interpretacji tekstu literackiego Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka

Seria : Narracje w Edukacji

ISBN: 978-83-233-3717-1
rok: 2014
stron:264
 

Anna Włodarczyk w sposób niezwykle płynny i świadczący o dużej erudycji łączy różne dyskursy, między innymi filozoficzny, literaturoznawczy oraz metodyczny. Dzięki temu książka Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka może stanowić cenną teoretyczną i praktyczną pomoc zarówno dla czynnych zawodowo nauczycieli języka polskiego, jak i dla dydaktyków uniwersyteckich kształcących przyszłych nauczycieli, zwłaszcza planujących podjąć pracę w szkołach ponadgimnazjalnych. Po książkę tę powinni sięgnąć także sami studenci polonistyki szukający inspiracji do tworzenia projektów lekcyjnych realizowanych w trakcie praktyk licealnych. Zaproponowane przez Autorkę modele lektury opierają się na etyce interpretacji, której wykorzystanie jest w praktyce dydaktycznej propozycją nową i oryginalną. Świetne opanowanie warsztatu interpretatora pozwala Annie Włodarczyk zaproponować modele lektury, które otwierając przestrzeń wolności, jednocześnie chronią przed całkowitą dowolnością interpretacyjną, skazującą czytelnika na zniechęcenie i niepowodzenie. Także w tym sensie opisane przez Autorkę modele  lektury, cechujące się szacunkiem dla tekstu literackiego, mają etyczny wymiar.

Z recenzji dr hab. Joanny Hobot-Marcinek


Dr Anna Włodarczyk (ur. 1981), literaturoznawca, dydaktyk, autorka książki Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonisty (Kraków 2007) i współredaktor tomu Szkice o pograniczach nauki (Kraków 2007). Ukończyła z wyróżnieniem polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, w 2010 roku uzyskała stopień doktora nauk humani stycznych w zakresie literaturoznawstwa. Studia doktoranckie ukończyła jako wielokrotna laureatka stypendiów za osiągnięcia naukowe. Prowadzi badania nad przemianami współczesnej dydaktyki w kontekście inspiracji filozoficzno-kulturowych, a także interdyscyplinarne badania w zakresie teorii interpretacji tekstów literackich oraz wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-medialnych w warsztacie nowoczesnego polonisty. Pracuje na Wydziale Polonistyki UJ.

Fragmenty >>

Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji Pytania, problemy, perspektywy

red. Anna Pilch , red. Magdalena Trysińska

Seria : Narracje w Edukacji

ISBN: 978-83-233-3533-7
rok: 2013
stron:290

 

Cechą dzisiejszej humanistycznej edukacji powinien się stać polisemiczny wymiar interpretacji współczesnych zjawisk. Szkolnej polonistyce powinny towarzyszyć pluralizm i synkretyzm, a także wyważone proporcje między ekspansywną cyberkulturą a tradycją, która ciągle jeszcze jest fundamentem wiedzy. Jestem za edukacją, która pojmuje istotę poezji, ma świadomość sztuki i właściwie rozpoznaje nowe formy nowoczesności. W takim oto rozumieniu niniejszy tom – będący wielopłaszczyznową, interdyscyplinarną dyskusją, dialogiem wielowymiarowym – scala rozproszone, przywraca pojęciu nowoczesności wymiar pozytywnego, konstruktywnego, twórczego i kreatywnego działania.

Ze Wstępu prof. dr hab. Anny Pilch    

Niniejszy tom przynosi wiele istotnych dla edukacji polonistycznej – czy szerzej: humanistycznej – spostrzeżeń, od zorientowanych antropologicznie, w których pojawia się refleksja nad miejscem oraz rolą szkoły (dawniej i dziś) w doświadczeniu kolejnych pokoleń i epok, po zagadnienia związane z formami i treściami kształcenia, zarówno literackiego, jak i językowego.

Z recenzji dr hab. Elżbiety Wichrowskiej, prof. UW 

Fragmenty >>