prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz
Prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz
Literaturoznawca i dydaktyk literatury; profesor nadzwyczajny w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej.
Kieruje Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi zajęcia i seminaria z zakresu dydaktyki literatury, edukacji teatralnej i Content and Language Integrated Learning. Pracowała jako polonistka w szkole podstawowej i w liceum. Uczyła języka polskiego cudzoziemców w Polsce i na Węgrzech. Wykładała literaturę polską na Uniwersytecie im. Loranda Eötvösa w Budapeszcie (1997-2000).
Przewodnicząca Komisji Edukacji Szkolnej i Akademickiej KNoL PAN (2012-2015; 2016-2019). Członek Rady Konsultacyjnej Ośrodka Badań Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej. Członek Rady na rzecz Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej „Ars Docendi” (od 2014). Członek redakcji czasopisma „Polonistyka. Innowacje" (Poznań – Kraków) oraz „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty” (UJ).
Inicjatorka i organizatorka konferencji dydaktycznych, w tym: I Kongresu Dydaktyki Polonistycznej w Krakowie w 2013.
Kierownik projektów badawczych:
międzynarodowego edukacyjnego programu badawczego Comenius+ „European CLIL In Development A Primary Phase Consortium" (2008-2010);
projektu Katedry Polonistycznej Edukacji Polonistycznej WP UJ „Polonista w szkole. Edukacja polonistyczna w dobie reform" (2004-2010; 2010-2015; 2016-);
ogólnopolskiego projektu badawczego „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Część III obejmująca region III - województwa: mazowieckie, lubelskie, świętokrzyskie, podkarpackie, małopolskie" na zlecenie IBE (2012-2014);
programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Akademickie Centrum Kreatywności" (2014-2015)
Autorka ponad 100 artykułów naukowych poświęconych dydaktyce literatury oraz książek:
1. Groteska literacka. Od diabła w Damaszku po Becketta i Mrożka, wyd. Universitas, Kraków 1997.
2. Lekcje teatru. Książka dla nauczyciela i ucznia, wyd. Znak, Kraków 1999.
3. Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, wyd. Universitas, Kraków 2009.
4. W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, wyd. Universitas, Kraków 2016.
Współautorka cyklu podręczników do szkoły ponadgimnazjalnej: Barwy epok i Lustra świata.
Redaktor naukowy serii wydawniczej „Edukacja Nauczycielska Polonisty".
Redaktor naukowy tomów:
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty; 2004
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury; 2004
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, 2005
Szkolne spotkania z literaturą; 2007
Wartościowanie w edukacji polonistycznej; 2008
W trosce o dobrą edukację; 2009
Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności; 2010
Szkolna lektura bliżej teraźniejszości; 2011
Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury; 2012
Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej; 2012
Edukacja polonistyczna wobec Innego; 2014
Szkolna polonistyka zanurzona w języku; 2014
Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. T1-3; 2014
Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym 2015
Twórcze praktyki polonistyczne 2015
Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego 2017
Wypromowane doktorantki:
dr Ewelina Strawa
dr Agnieszka Kania
dr Agnieszka Kulig
Opieka promotorska nad doktorantkami:
mgr Elżbieta Piątek
mgr Karolina Kwak
mgr Iwona Kołodziejek
mgr Agnieszka Handzel
mgr Martyna Jelonek