Dr hab. Sebastian Borowicz
Kulturoznawca i archeolog klasyczny, adiunkt w KPEN, pracownik Ośrodka Multimodalnych Badań Edukacyjnych i Kulturowych. W latach 2015-2021 sekretarz Pracowni Multimodalnych Strategii Edukacyjnych WP UJ. W 2017 r. koordynator dyscyplin w Narodowym Centrum Nauki. Od 2016 r. członek Komitetu Redakcyjnego Serii Figurae Wydawnictwa UJ. W roku 2022 Visiting Senior Associate Member w American School of Classical Studies at Athens oraz w British School at Athens – An Institute for Advanced Research. Zajmuje się badaniami komparatystycznymi i kulturoznawczymi w zakresie wizualności oraz ikoniczności w kulturach przedfilozoficznych, powiązaniami między ponowoczesnością a archaicznością, jak również nowymi technologiami w edukacji. Brał udział w badaniach grantowych finansowanych przez ID UJ, NCN, MNiSW oraz NCBiR (Wydział Artes Liberales UW, Wydział Polonistyki UJ) oraz terenowych w Grecji i na Cyprze. Stypendysta m.in. Rządu Republiki Grecji, The Leventis Foundation, Fundacji Lanckorońskich. Publikował m.in. w Kontekstach, Tekstach Drugich, Études et Travaux, Rocznikach Humanistycznych oraz tomach zbiorowych. Współautor takich książek jak Stara rebeliantka. Studia nad semantyką obrazu (2012) oraz Anty-Beatrycze. Studia nad historią kulturową obrazu pijanej i szalonej staruchy (2016). Autor książki Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji (2020). Współredaktor tomu Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu (2022). Laureat nagrody JM Rektora UJ (2021 r.).
PUBLIKACJE NAUKOWE
Książki
• Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Seria Narracje w edukacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2022;
• Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji, Seria Figurae Wydawnictwo UJ, Kraków 2020
• Anty-Beatrycze. Studia nad kulturową historią obrazu pijanej i szalonej staruchy, Seria Figurae, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016;
• Stara rebeliantka. Studia nad semantyką obrazu, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010.
Wykaz rozdziałów publikowanych w recenzowanych monografiach naukowych
• „słowa jak tubki farby, gotowe i obce” – Anny Pilch lekcja etyki i humanizmu (wraz z A. Włodarczyk oraz K. Wawer), [w:] Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red. A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Seria Narracje w edukacji, Wydawnictwo UJ;
• Widok i zbliżenie. O nieoczywistości powierzchni greckiej wazy, [w:] Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu. Studia dedykowane pamięci Profesor Anny Pilch, red., A. Włodarczyk, S. Borowicz, K. Wawer, Seria Narracje w edukacji, Wydawnictwo UJ, Kraków;
• Przeciw pięknu, dobru i miłości? Negatywne formy konceptualizacji kobiecej starości w średniowieczu i epoce nowożytnej [w:] Kobiety w Europie Środkowo-Wschodniej w perspektywie interdyscyplinarnej, red. J. Getka, I. Krycka-Michnowska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2020;
• Projekt <paideia 2.0>. Kształcenie humanistyczne w społeczeństwie technoscience, [w:] Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, A. Gis, Wydawnictwo UAM, Poznań 2020;
• Szaleństwa szpetnych staruch w literaturze średniowiecznej jako przykład komizmu społecznego, [w:] Komizm Historyczny III, Prace Językoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UKSW, red. T. Korpysz, A. Krasowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020;
• Tańcząc kulturę. Muzeum jako przykład architektury labiryntowej i schemat poznawczy – kilka uwag z perspektywy semiotyki kultury, [w:] Współczesny museion, red. A. Pilch, M. Rusek, Seria Narracje w Edukacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2019;
• Demon interpretacji. Obraz jako tekst ikoniczny w studiach filologicznych, w: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni współczesnej dydaktyki, red. A. Pilch, M. Rusek, Seria Narracje w Edukacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015;
• Cypr w okresie klasycznym, [w:] Cypr. Dzieje, literatura, kultura, red. M. Borowska, P. Kordos, D. Maliszewski, tom 1, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2014, s. 81-132;
• Cypr w okresie hellenistycznym, [w:] Cypr. Dzieje, literatura, kultura, red. M. Borowska, P. Kordos, D. Maliszewski, tom 1, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2014, s. 133-186;
• (wraz z J. Hobot), Anus libidinosa jako fetysz literacki [w:] Fetysze i fantazmaty w literaturze XX (i XXI) wieku, red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011;
Wykaz opublikowanych artykułów w czasopismach naukowych
• Teoria artefaktu. W stronę krytyki ikoniczności, „Roczniki Humanistyczne” z. 3, t. 70 (2022);
• Post(archaiczność) obrazu, „Przestrzenie Teorii” nr 33 (2020);
• Imagine perversa i tożsamość narracyjna. Kilka uwag o obrazach niewłaściwych z perspektywy kultur dawnych, „Konteksty – Polska Sztuka Ludowa” nr 3-4 (2014);
• An idea of man as a metaphysical figure in Greek Classical art, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 15:4 (2014);
• Łzy jednorożca. Szkic do fantazmatycznej biografii obrazu, „Teksty Drugie” nr 5 (2012);
• Methe aionios. Kilka uwag o „eschatologii upojenia” w cywilizacji antycznej, „Littera Antiqua” nr 2 (2011), Instytut Filologii Klasycznej KUL;
• (wraz z J. Hobot), Metanarracje orfickie w poezji Starych Mistrzów, „Littera Antiqua” nr 1 (2011), Instytut Filologii Klasycznej KUL;
• Graus oinophoros. Fantasmagoria obrazu – fantasmagoria śmierci, „Konteksty – Polska Sztuka Ludowa” 4 (2010);
• The Cypriot economic system in the late Classical and early Hellenistic periods. An analysis based on Ceramic Evidence, „Recherches Archeologiques. Nouvelle Serie 2” (2010);
• Obrazowanie jako pocieszenie. O metaforze przejścia w literaturze klasycznej, „Teksty Drugie” nr 1-2 (2009);
• Cognitive theory of prototype and categorization in pottery studies, „Archeologia” LVIII (2007);
• Lagynos on Cyprus in the third century B.C., „Etudes et Travaux” XX (2005).